I mitt förra blogginlägg skrev jag lite om varför jag älskar Norrland och jag tänkte fortsätta med precis det i det här inlägget. Som jag skrev om så var jag på semester i Norrland och där vi avslutade den förra artikeln så var vi på besök på en lokal marknad. Där hittade en buffé av massor av god mat. Rådjurskött tillsammans med grillade grönsaker älskade vi och det gav barnen tillräckligt med energi för att fortsätta leka runt och upptäcka närområdet.

Lek i snön

Samma kväll åt vi i en restaurang i närheten av vårt hotell och efteråt lekte barnen utomhus i snön i flera timmar. De grävde tunnlar och åkte rutschkana ner för backen som fanns där eller så byggde de en snögubbe och hade snöbollskrig med varandra. Det fanns så många möjligheter för dem att ha roligt i snön att de knappt visste var de skulle börja och sluta. Men det är vad som är så fantastiskt med barn, nämligen att ges de möjlighet att leka så hittar de på det mest fantastiska sättet att göra just det. Det här var också en fantastisk tid för oss föräldrar som hittade en mysig bar där vi kunde koppla av vid under kvällen. För de flesta barnen hade gått och lagt sig vid den här tiden varför det passade bra med lite egen tid för oss också.

Att pimpla under vintern

Nästa dag åkte vi för att pimpla – det vill säga fiska genom isen – vid en liten sjö. Vi åkte scooter för att ta oss dit och det var otroligt. Man tar sig fram genom snön i otroliga hastigheter samtidigt som man får ta del av den fantastiska naturen som finns i området. Det är helt enkelt något varje person som läser det här borde testa på minst en gång i sina liv. För de som föredrar att åka på semester under vintern så är det likadant att åka vattenscooter förutom att man gör det på land och ute på snön. Andra åkte bredvid oss med hundsläde och även de verkade ha lika roligt och uppskattade naturen precis lika mycket som vi gjorde det. Väl framme började vi fiska och det var först då jag lade märke till att barnen kanske inte uppskattade det lika mycket som mig. Det var något som inte tilltalade dem med att sitta utomhus i kylan och vänta på att få napp. Men så snart de hade fått sin första fisk så började de att uppskatta aktiviteten lite mer. Även om intresset återigen bleknade efter ett par minuter. Jag som själv gillar att fiska tyckte självklart att det var väldigt roligt men att åka hit med mina barn igen skulle jag nog inte göra.

En fantastisk semester

Dagen som återigen var fylld med aktiviteter gjorde att barnen somnade som en stock efter vi hade kommit tillbaka till vårt hotell. Men även den här dagen var fylld med spännande saker som vi hade ätit, upplevt, och gjort tillsammans som en familj. Så det var verkligen något som jag tyckte var roligt och skulle göra igen även om jag förmodligen skulle anpassa vårt schema efter ålder lite bättre.